Joku saattaa ehkä tehdä nyt sellaisen havainnon, että en ole päivittänyt blogia moneen päivään. Koska kaikki luultavasti tuntevat mut niin hyvin, mun ei tarvitse edes kertoa ettei se johdu siitä että olisin ollut niin kiireinen gradun kirjoittamisen kanssa etten olisi ehtinyt hehkuttaa siitä edes blogiin.

Osittain tämä aikaansaamattomuus johtui siitä, että mulla oli ensimmäinen Kriisi gradun kanssa, sekä siitä että Kriisin seurauksena piti vähän katella uusia lähteitä ja osittain siitä että vaihdoin paikkakuntaa ja siihen liittyi kaikkea pakollista hässäkkää kuten pakkaamista ja autossa istumista ja parin päivän sosiaalisen vajeen paikkaamista ja kavereiden näkemistä ja X-asennossa omassa sängyssä makaamista siitä ilosta että voin maata omassa sängyssä X-asennossa.

Tässä vaiheessa haluan selittää, minkä takia tämä teksti on vielä normaaliakin epäselvempää. Se johtuu siitä, että viime yönä näki hirveen hyvin vielä yhden aikaan treenikentällä puuhastella ja mulla oli vielä tarpeeksi kajahtanut treenikaveri mukana että se suostui mun kanssa heilumaan treenikentällä läpi yön, ja sen jälkeen oli vielä niiiin kiva ilma lenkkeillä että käytiin vielä vähän käppäilemässä. Ja aamuksi oli sovittu yhdeksäksi treffit parin kaverin kanssa yliopiston kirjastolle tekemään gradua. Yhdeksäksi! Täydellisen epäinhimillistä. Eli syy sille miksi kirjoitan neljä riviä pitkiä lauseita on se, että ajatus ei kulje sitä vertaa että muistaisin mistä mä sen lauseen ylipäänsä aloitin. 

Mutta eniveis, back to gradu. Sain selvitettyä Kriisin itkemällä kaverille siitä miten gradu on paskaa ja se kyseli fiksuja kysymyksiä ja sitten jotenkin se kriisi meni ohi. Tarviin nyt vaan vähän toisenlaista matskua lisäksi gradun lähteisiin ja kyllä, se on ihan hyvä syy kriiseillä. Tällä hetkellä en ole lukenut vielä tarpeeksi että tietäisin tuleeko se toinen lähestymistapa tähän aiheeseen kulkemaan nimellä teacher content knowledge vai jotain muuta, mutta ajatukset alkaa pikkuhiljaa muotoutua.

Tällä hetkellä käännän opetussuunnitelmaa että saan sillä perusteltua sitä mun kyselyä. Tässä virkeystilassa ei oikein hyvä heilu, kun mä muutenkin olen aivan saatanan huono kääntäjä. Itseasiassa mun mielestä kääntäminen pitäisi kieltää laissa. Jos ei ymmärrä kieltä niin... kantsis opetella. Ei siinä kukaan paljosta jäisi paitsi. Mutta siis joo. Luovutin tältä erää tuon kääntämisen kanssa sen jälkeen kun olin pohtinut puoli tuntia, miten käännän sanan "tiedonhankintaväline" ja toisen puolituntisen, mikä helvetti on "yritteliäs" (sanakirja antaa mulle sellaisen ihanuuden tälle kuin enterpreneurial, ja mä olen vähän sitä mieltä että haista paska sanakirja). Nyt kuittaan ja rupean meditoimaan saadakseni vastauksen kysymykseen onko yritteliäs sama kuin proaktiivinen tässä kontekstissa ja milloin kello on tarpeeksi paljon että kehtaan kysyä kavereilta että joko mennään syömään.