Näin sunnuntain (onko nyt sunnuntai? On nyt sunnuntai) kunniaksi täytyy summata tämän viikon saavutukset ja julistaa että vituiksi meni. Kirjoittaminen jökki ja jotenkin ei ollut aikaa ja ei ollut inspiraatiota ja koiriakin piti lenkittää ja kaikkee niin en ehtinyt.

Oikeasti aloin kehittää itselleni henkistä ongelmaa gradun tekemiseen. Onko se nyt tarpeeksi hyvä, onko tää lähde nyt varmasti just eikä melkein sinne päin ja mitähän sitten kun mä palautan sen ja jos tulee huonoa palautetta tai jotain. Eli parempi olla vaan yrittämättä! Näinhän tää juttu toimii.

Jotain ihmeellistä kuitenkin tapahtui tänä aamuna. Ensinnäkin yksi ihana asia tapahtui tänä aamuna vol 1 eli kolmen aikaan aamuyöstä ennen nukkumaanmenoa, kun lueskelin yhtä lähdekirjaa. Siinä ne sanat törötti mustana valkoisehkolla, teacher subject matter knowledge and beliefs ja silloin tiesin, että kaikki olisi hyvin ja gradusta tulisi hyvä ja tähänkin risukasaan pitää hankkia pimennysverhot kun aurinko paistaa silmiin niin perkeleesti. On muuten ärsyttävää kun keittiössä ei ole kunnon verhoja, ja pitää sitten siristellä että näkisi tietokoneen ruudusta mitään. Enivei, nukuin onnellisena kuin pieni porsas, ja aamulla vol 2 eli yhdentoista aikaan aamulla heräsin ja teki mieli kirjoittaa gradua. Ja oli sellainen olo että se on _kivaa_. Mittaisin kuumeen jos omistaisin mittarin.

Nyt olen siis lueskellut lähdekirjaa innoissani, kokenut taas epätoivon hetkiä (taas se jotenkin lipsuu perkele johonkin ihan muuhun kuin mihin haluaisin tuo lähde) ja väännellyt mindmappeja niin että aivot on aivan solmussa. Mutta siitä tulee hyvä. Tulee. Kohta mulla on taas jotain josta kirjoittaa. Näin innostuneena ajattelin julkaista tämänhetkisen sisällysluetteloni, jonka repäisen tässä ja nyt päästäni.

*   *   *

1 Introduction

2 Teacher subject matter knowledge and beliefs

     2.1 Categorization of teacher subject matter knowledge

     2.2 Subject matter knowledge implications in teaching

      2.3 Teacher beliefs and implications in teaching

3 Teacher self-efficacy

      3.1 Self-efficacy beliefs

      3.2 Teacher self-efficacy

      3.3 Sources of efficacy information

      3.4 Types of self-efficacies

 

      3.6 Measurement of self-efficacy                      

4 Finnish National Curriculum

    4.1 Topics and student goals

    4.2 Curriculum as a teacher tool

5 The present study

    5.1 The questionaire

    5.2 Analysis

    5.3 Results

6 Discussion

7 Summary

Bibliography

*  *  *

Noniin, tuliko ensimmäisenä sellainen olo että mitä vittua ja ei tossa ole mitään järkeä? Jos selitän sen niin että opettajien tietämys tieteenalasta (subject matter knowledge) olis niinku tärkeetä, ja sitten sekin on niinku tärkeetä että mitkä ne opettajien uskomukset ja fiilikset (beliefs & self-efficacy beliefs) on siitä aineesta, koska se vaikuttaa miten hyviä opettajia ne on. Ja siksi siinä on myös tämä opetussuunnitelma (Finnish national curriculum), että se on se pohja mitä niiden tarviisi osata ja osata opettaa, joten ne asiat mitä mä kyselyssä kyselen perustuu opetussuunnitelmaan. Ja sitten niinkun olisi se kysely jossa kyselen että ootko hyvä opettaa kielioppia ja kirjoitusta ja kuullun ymmärrystä ja mikä oli helpointa ja vaikeinta. Tekeekö järkeä? Onko yhtään loogista edes? Mulla on pää jo liian solmussa tän kanssa. Mä usutan raivobambin sen ihmisen kimppuun joka sanoo että ihan epäloogista sheissea. Mutta olkaa silti rehellisiä.